Skip to main content

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Hoger in Google? Wat betekent dat eigenlijk? Stel je zoekt op de term: Gua Sha Rug, dan staat massagefabriek.nl op nr.1. Op die manier verkoopt die webshop meer. Wil jij ook hoger in Google? Of wil je een strategie bespreken? Neem dan contact op met Sunny!

Hoger in Google door slimme technieken

Als je een website of webshop hebt, dan wil je natuurlijk verkopen. Verkopen doe je door jezelf te laten zien. Hoger in Google betekent meer bezoekers. Meer bezoekers betekent meer verkopen. Een simpel riedeltje, maar de technieken erachter kunnen behoorlijk complex zijn. De kunst om hoger in Google te komen heet zoekmachineoptimalisatie (SEO). Er zijn vele manieren om hoger in de zoekmachine te komen. Google (maar ook andere zoekmachines) doen dit aan de hand van een algoritme. Er zijn kleine trucjes om hoger te komen, maar het belangrijkste blijft: relevante content. Relevant betekent, dat een bezoeker naar je site wilt en daar ook iets leest, bekijkt of koopt. De tijd die de bezoeker daar besteed registreert Google en bepaalt mede de ranking. Als ik een lijstje moet geven met belangrijke zaken dan zou ik zeggen dat de volgende zaken belangrijk zijn:

  1. Relevante content (goede stukken, duidelijke tekst)
  2. De content moet genoeg woorden bevatten (minimaal ca. 600 woorden)
  3. De content moet goed gestructureerd zijn (titels, opsommingen, alinea's)
  4. De content moet de juiste keywords bevatten
  5. De url van de content moet kloppen
  6. De content moet relevante interne en externe links bevatten
  7. De bezoeker moet getrokken worden om meer te lezen op de website
  8. De site moet overzichtelijk zijn (bezoeker blijft gemiddeld langer)
  9. De site moet snel laden
  10. De site moet goede code bevatten
  11. De site krijgt backlinks (social media en andere websites)
  12. Gebruik van microdate en structured data
zelf een gratis Wordpress webshop bouwen
Zoekmachineoptimalisatie SEO

Google Search Console

Google Search Console; bekijk je zoekpotentieel

Als je op het internet de adviezen leest over hoe hoger in Google te komen staat er bar weinig over Google Search Console, terwijl je daar het meest effectief mee kunt werken. Google Search Console is gratis. Wanneer deze is geïnstalleerd op jouw website kun je de termen van je website terugvinden en de daarbij behorende:

  1. Aantal klikken naar jouw site
  2. Totaal aantaal vertoningen (zoekpotentieel)
  3. CTR (Bouncerate)
  4. Gemiddelde positie

Door focus te leggen op pagina's die een groet zoekpotentie hebben en al redelijk hoog scoren kun je sneller in de tijd scoren.